Bør jeg blive en del af et kontorfællesskab, og hvad skal jeg være opmærksom på?

Der er en masse overvejelser, man skal forholde sig til, når man driver en virksomhed. En af dem er, hvor man vil have sit kontor. Det kan umiddelbart lyde som et dumt spørgsmål eller en ligegyldig overvejelse, men det er langt fra ligegyldigt, hvor din kontorplads er, og hvordan den fungerer.

Send en faktura med SumUp Fakturaer

Mange starter ud med at have kontor derhjemme, da det både er billigt og praktisk, da man har alle sine ting samme sted, og man kan derfor altid skrive en faktura. Nogen fortsætter med at have et hjemmekontor, men der er også mulighed for at sidde sammen med andre og hermed blive en del af et kontorfællesskab eller et såkaldt co-working space.

Fordele og ulemper ved et kontorfællesskab

Ligesom med så meget andet i verden, er der altid fordele og ulemper ved alle valg, og det er der også, når det kommer til kontorfællesskab. Det skal også her siges, at det der er fordele for nogen vil ikke nødvendigvis være en fordel for andre. Mærk derfor efter og find ud af, hvad der er bedst for dig og din virksomhed.

Fordele ved et kontorfællesskab

Nogle af de største fordele ved et kontorfælesskab er, at:

  • Man kommer til at dele sin arbejdsdag med andre selvstændige

  • Man kan dele viden med andre selvstændige

  • Man kan nogle steder sidde på flere forskellige lokationer

  • Man kan tage del i faglige og sociale arrangementer

Ulemper ved et kontorfællesskab

Modsat de fordele der er, kan der også være ulemper fordi at:

  • Det kan for nogle virke som en dyr løsning

  • Man kan betale til faciliteter, som man ikke vil gøre brug af

  • Nogen er ikke vil med tanken om, at man kommer til at sidde sammen med ukendte mennesker

  • Man kan blive distraheret, hvis man ikke formår at holde fokus

Hvad bør jeg kigge efter, når jeg skal vælge et kontorfællesskab?

Hvis du har besluttet dig for at blive en del af et kontorfællesskab, er der en masse ting, du bør forholde dig til. Der er nemlig et utal af udbydere, der tilbyder noget forskelligt alt efter, hvilke behov der skal opfyldes. Der er med andre ord en række ting, som du bør være opmærksom på, når du leder efter din kommende kontorplads.

Hvad inkluderer prisen?

Det første man skal vide er, hvad prisen er for pladsen, og hvad der er inkluderet i den oplyste pris. Det er vigtigt at være informeret omkring, hvilke ekstra omkostninger, der kan være i forbindelse med lejemålet. Visse steder skal man betale ekstra for eksempelvis at booke et mødelokale, holde på p-pladsen eller få gjort rent.

Alle disse udgifter kan løbe op, hvilket er derfor man er nødt til at få et overblik over, hvor meget de samlede omkostninger vil udgøre. Det er også derefter, man kan begynde at sammenligne forskellige kontorfællesskaber, fordi man her præcis kan se, hvad der bedst kan betale sig.

Hertil er det vigtigt at påpege, at man bør undersøge, hvor meget der skal lægges i depositum. Det nytter derfor ikke noget at forelske sig i et kontorfællesskab, hvis depositummet er væsentlige højere, end hvad der egentlig er budget til.

Hvem sørger for det praktiske?

Selvom man lejer sig ind på en kontorplads, er det vigtigt at vide, om man selv er ansvarlig for at ordne praktiske opgaver på kontoret. Er der eksempelvis en kaffemaskine, er det vigtigt at vide, om man selv skal sørge for at købe bønner og vedligeholde den, eller om der er ansat personale til at klare de praktiske opgaver.

Hertil er det vigtigt at huske på, at alle de praktiske opgaver kan optage tid fra de opgaver, man ellers synes er vigtige som selvstændig. Hvis man derfor ikke vil stå for det praktiske selv, skal man lede efter et kontorfællesskab, hvor der er ansat en piccoline eller en office manager.

Det vil oftest være dyrere, hvis der er en til at varetage de daglige pligter, men igen her skal man opveje det imod den tid, man normalt selv ville have brugt. Man skal her spørge sig selv, hvor meget ens tid er værd, og om det bedre kan betale sig at betale eksempelvis 1000 kr. ekstra, hvis det betyder, at den tid i stedet kan bruges på at indtjene det dobbelte.

Har jeg adgang til andre lokationer?

Der er flere forskellige kontorfællesskaber, som tilbyder deres kunder at benytte kontorer på forskellige lokationer. På den måde har man et mobilt kontor, hvilket også betyder, at man som udgangspunkt ikke sidder fast ét sted.

Det kan være en fordel at have adgang til andre lokationer, hvis man ofte er ude blandt kunder, der befinder sig forskellige steder geografisk. Har man kunder der befinder sig forskellige steder, kan det være rart og tidsbesparende, hvis man altid er tæt på et kontor.

Hvor ofte kommer jeg til at bruge kontoret?

Det er ikke alle iværksættere, der bruger lige meget tid foran en computer eller på kontoret. Man skal derfor overveje, hvor ofte man egentlig har brug for en kontorplads. Det kan være, at man en enkelt gang om ugen ordner en masse praktiske ting imens, at man de andre dage ikke har brug for en kontorplads.

Hvis dette er tilfældet, bør man undersøge muligheden for at leje en kontorplads enten på time- eller daglig basis, da det ofte vil være billigere end at have en kontorplads stående til rådighed i flere timer, end det er nødvendigt.

Hvor længe er jeg bundet?

En af de sidste ting, man skal være særlig opmærksom på er, hvor længe man er bundet til sit lejemål. Som selvstændig kan tingene hurtigt ændre sig, og behovet for en kontorplads kan også ændre sig.

Visse steder kan man opsige med en måneds varsel imens, at man andre steder er bundet helt op til 2 år. Det er enormt vigtigt at have styr på, hvor længe man er bundet til kontorpladsen. , også selvom det ikke er aktuelt, når kontrakten underskrives.

Når alt kommer til alt bør du skrive en liste af ting, som er vigtigst for dig i din daglige drift. Det kan være, at du værdsætter, hvis du har adgang til flere kontorer eller vægter sociale arrangementer højere. Der findes mange muligheder derude, så tag den tid det kræver, så du kan vælge den rigtige kontorplads for din virksomhed.

Brug SumUp Fakturaer som et faktureringsprogram i skyen