Din guide til det gode nyhedsbrev

Nyhedsbrev kan umiddelbart godt lyde som et marketingsværktøj, der ikke har stor betydning for virksomheders online success. Sagen er dog en helt anden, da nyhedsbreve netop kan være rigtig gode til at holde og trække på kunder, der allerede har været forbi virksomhedens hjemmeside.

Brug fakturaskabelonen fra SumUp Fakturaer

Kunder der har klikket sig ind på siden før, har også større tilbøjelighed til at købe fra hjemmesiden igen, hvis oplevelsen har været god første gang. Det gode nyhedsbrev skriver desværre ikke sig selv, men vi har samlet nogle af de bedste råd til, hvordan du selv kan skrive et rigtig godt nyhedsbrev som bliver åbnet og læst.

De bedste tips til at lave et godt nyhedsbrev er:

  • Du skal vælge det rette mail system, som nyhedsbrevene skal sendes ud fra

  • Sørg for at synliggør tilmeldingen af nyhedsbrevet

  • Hav målgruppe og formål med nyhedsbrevet i tankerne

  • Din målgruppe skal få noget ud af at læse nyhedsbrevet

  • Din titel skal være fængende

  • Skab et letlæseligt og velstruktureret nyhedsbrev

  • Sørg for at dit nyhedsbrev har en eller flere CTA

  • Dine kunder skal altid kunne afmelde sig nyhedsbrevet

  • Prøv forskellige nyhedsbreve af og se hvad der fungerer bedst

Alle de gode råd vil blive uddybet i artiklen løbende, så du kan blive godt klædt på!

Brug det rette mailsystem

Inden du går i gang med at tænke på nogle af de andre trin, så er det vigtigt, at du sætter dig ind i, hvilket system dit nyhedsbrev skal sendes fra. Det er nemlig sådan, at du ikke skal sidde og sende nyhedsbrevene ud enkeltvis, da det simpelthen er for tidskrævende. Derudover er det også langt fra den mest optimale måde at gøre det på.

Der er rigtig mange forskellige systemer at gøre brug af, og det er derfor vigtigt, at du vælger det, som du synes er nemmest at gå til. Chancen for at du fremover kommer til at lave gode nyhedsbreve er også langt mere sandsynligt, hvis du kan navigere rundt i programmet, og er tryg ved at eksperimentere med forskellige nyhedsbreve.

Langt de fleste programmer tilbyder det samme, og ofte kan du blot vælge en allerede udarbejdet skabelon til dit eget nyhedsbrev, hvis du altså ikke selv vil lave det fra bunden. I takt med at du bliver bedre, kan vi råde dig til at lave dine egne skabeloner, da det kan være med til, at din virksomhed skiller sig ud fra de andre.

Synliggør tilmelding af nyhedsbrev

Der er flere måder, hvor man kan gøre ens kunder opmærksomme på, at man har et nyhedsbrev. Hvis brugeren allerede er på din hjemmeside, kan du enten sørge for, at der kommer et lille pop-op vindue, som brugeren kan klikke på, hvis de ønsker at tilmelde sig nyhedsbrevet.

Hvis du ikke ønsker, at dine kunder skal opleve pop-op vinduer på din webshop, kan du også linke til tilmeldingen i andre sammenhænge. Det kan være, at du er ved at skrive en artikel til hjemmesiden, hvor det kan give mening at gøre læseren opmærksom på nyhedsbrevet. Så kan du sætte linket ind i den sammenhæng, hvor det passer, som alt sammen også er med til at optimere din SEO i din virksomhed.

Udover at gøre opmærksom på dit nyhedsbrev på din egen hjemmeside, kan du også sprede budskabet på dine sociale medier. Fordelen ved de sociale medier er, at det typisk er folk der er interesserede i din virksomhed, der allerede har anerkendt den ved at give din side et like. I og med at de allerede er interesseret, er det også nemmere at få dem tilmeldt til dit nyhedsbrev.

Hav målgruppe og formål i tankerne

Inden du går i gang med at skrive nyhedsbrevet, bør du have to ting på det rene: hvem din målgruppe er, og hvad dit formål med nyhedsbrevet er. Lige så snart at de to ting er fastslået, er det også meget nemmere for dig at vide, hvad nyhedsbrevet bør indeholde.

Det er meget forskelligt, hvor godt virksomheder egentlig kender deres målgruppe, og hvem de ser som deres kernekunde. Det er vigtigt at vide, hvilket køn, alder og hvor de bor i landet, da det gør det nemmere at skrive nyhedsbrevet mere målrettet.

En fejl som mange laver i starten er, at deres nyhedsbreve stikker i for mange retninger, og formålet med nyhedsbrevet fremstår ikke så tydeligt. Derfor skal du beslutte dig for, hvad nyhedsbrevet skal have af formål. Det kan være, at du gerne vil have en større omsætning eller blot opnå et større kendskab.

Det er langt nemmere for modtageren at forholde sig til et nyhedsbrev, hvis modtageren føler, at der bliver talt direkte til dem, og at de kan se formålet med nyhedsbrevet.

Nyhedsbrevet skal skabe værdi hos kunderne

I forlængelse af ovenstående, der påpeger vigtigheden i at kende sin målgruppe og skabe et klart formål, er det lige så vigtigt at skrive et nyhedsbrev, som modtageren får noget ud af. Hvis nyhedsbrevet ikke skaber værdi for modtageren, vil modtageren ikke læse det og i sidste ende afmelde sig.

Kort sagt skal modtageren af nyhedsbrevet sidde tilbage med en følelse af, at de har fået noget ud af at læse mailen. Desværre kan virksomheder ofte glemme denne del og kun skrive nyhedsbreve, som skaber værdi for virksomheden. Derfor skal du spørge dig selv: hvad vil modtageren gerne vide, og hvad er mindre relevant?

Det kan godt være svært at vide, hvad modtageren gerne vil vide, da det ikke altid er sådan, at modtageren selv er klar over dette. Oftest er det et godt udgangspunkt, at nyhedsbrevet skal indeholde nogle fordele for kunden, og oftest vil det være en rabat eller anden brugbar information.

Der skal være en fængende titel

Alle kender dette scenarie: indbakken er fyldt mails, og man kan knap nok finde hovede og hale i det hele. Oftest bliver mails kun læst ud fra det lille udkast, der kan ses i indbakken, og det er langt fra de fleste mails, der bliver åbnet og læst. Derfor er en fængende titel altafgørende for, om nyhedsbrevet bliver åbnet og læst.

Hvis du vælger at udsende et nyhedsbrev hver måned, kan man være fristet til blot at give nyhedsbrevet denne titel: 'Nyhedsbrev april'. Umiddelbart er det en meget dækkende overskrift, da det jo netop beskriver, hvad mailen indeholder. Dog er det langt fra en titel, der vækker nysgerrigheden hos læseren.

I stedet for den titel kan du tænke over, hvad formålet med dit nyhedsbrev er, og hvad kernen i din mail er. Det kan være, at det eksempelvis er et stort udsalg, eller nye varer på lager, der kan vække nysgerrigheden hos modtageren. I så fald skal din titel beskrive netop det formål, og så kan titlen eksempelvis lyde: 'Stort forårsudsalg - spar op til 30%'.

Den titel er langt mere fængende, og chancen for at modtageren åbner mailen og læser den er større end ved den gamle artikel.

Nyhedsbrevet skal være letlæseligt og velstruktureret

Når du har titlen på plads, er det også vigtigt, at du tænker over, hvordan nyhedsbrevet skal sættes op. Det er vigtigt, at nyhedsbrevet ikke er for langt eller, at det har alt for lange afsnit. Hvis nyhedsbrevet er lidt længere, er det vigtigt, at du så laver nogle relevante overskrifter undervejs - det øger læsevenligheden markant.

Læsevenligheden øges også, hvis du laver afsnit, der ikke er længere end 3-4 linjer, og hvis der er enkelte billeder, som bryder teksten. Derudover skal du vælge indholdet med omhu, og komme direkte til sagens kerne, og altså ikke skrive et afsnit, der i teorien ikke skaber værdi for nyhedsbrevet.

Sproget er også noget, du skal være særlig opmærksom på, da det selvfølgelig også skal passe til målgruppen. Som udgangspunkt er et nemt og ligetil sprog at foretrække, men hvis du har en målgruppe, der bruger et mere avanceret brug af ord, er det også noget, du bør tage til dig.

Hav en eller flere CTA

Hvis du ikke er så bekendt med online markedsføring er CTA (Call To Actions) et godt værktøj, når det kommer til nyhedsbreve. Helt grundlæggende er en CTA, en knap eller et sted hvor modtageren kan klikke, og så bliver de ført videre til en anden side. Ofte kan det være et link direkte til et udsalg eller til et køb.

Oftest er en CTA en fysisk knap, men det kan også være links direkte i den tekst (ligesom vi har gjort i afsnittet ovenfor). CTA-knapperne skal også have en passende tekst, så modtageren ved, hvad deres handling fører til, hvis de klikker på knappen. Hvis du eksempelvis skriver om et udsalg i dit nyhedsbrev, kan din CTA eksempelvis lyde "Se udsalget her", og så fører knappen direkte videre til salgssiden.

Hvis du ikke gør brug af CTA, vil interaktionen med modtageren stoppe lige så snart, at modtageren har åbnet og læst nyhedsbrevet. Med diverse CTA'er fastholder du derimod din kunde og gør det nemmere for dem at foretage en handling.

Nem og enkelt afmelding

Lovgivningen inden for markedsføring siger, at alle modtagere af nyhedsbreve, til hver en tid, skal kunne framelde sig nyhedsbrevene som der sendes til dem. Dette hænger sammen med den nye GDPR-lov som bl.a. indebærer retten til at blive glemt.

Oftest er der mulighed for afmelding i bunden af nyhedsbrevet, og det kræver ikke mere end få klik at afmelde sig. Det er også sådan det skal være, da det er det, som lovgivningen indbærer. Derudover kan det også være til frustration, hvis folk der ikke er i din målgruppe ikke kan afmelde sig.

Derudover er det også en risiko ved ikke at gøre afmeldingen nem er, at du kan risikere, at din virksomhedsmail automatisk ender i spam filtret fremover. Dette ville være rigtig ærgerligt - derfor sørg for en nem afmelding!

Prøv forskellige nyhedsbreve af

Det er sjældent, at man rammer rigtig i første hug, og sådan er det også med nyhedsbreve. Det kan være svært at vide, hvad der virker, og netop derfor er det en god ide at prøve forskellige ting af. Hvis vi går tilbage til starten af denne artikel, rådede vi dig til at bruge et mailprogram, så du nemt kunne sende dine mails ud.

Sådan et værktøj er også brugbart, når du skal se på effekten af dine nyhedsbreve. Her kan du ofte se, hvor mange der har åbnet det, og hvor mange der har klikket på en af dine CTA'er. Ved at sende forskellige nyhedsbreve ud, kan du se på den forskellige data og hermed gøre dit nyhedsbrev endnu skarpere.

Jeg håber, at du har fået noget ud af denne artikel, og du føler dig godt klædt på til at sende dit første gode nyhedsbrev!

Brug SumUp Fakturaer som faktureringsprogram