Sådan starter du din egen virksomhed

Der er en masse ting, der skal overvejes, når man vil starte egen virksomhed. For mange er det første gang, at de kaster sig ud i at være selvstændig, hvilket selvsagt rejser en masse spørgsmål og tvivl. Vi har samlet de ting, du klart bør tænke over inden, at du starter din egen virksomhed.

Brug SumUp Fakturaer som faktureringsprogram

Hvor meget tid kan du putte i virksomheden?

Alt efter om du vil fortsætte med at have dit fuldtidsjob ved siden af, så skal du vælge, om du vil gå fuldtid ind i virksomheden, eller om det blot skal være en hobbyvirksomhed for dig. Det er ret vigtigt at få fastslået, da hele forberedelsen afhænger af, hvor meget tid der er at gøre godt med.

Det er næsten selvsagt, at hvis du går fuldtid ind i din nye virksomhed, vil den også hurtigere tage fart, end hvis det bliver en virksomhed, som du kun vil arbejde på tirsdag aften. Dog kan det også være, at du netop ønsker at prøve det af samtidig med, at du har en fast månedlig indtægt, for så er det måske en meget god ide at starte stille og roligt op.

Har du udfyldt en forretningsplan?

Næste skridt er, at du skal udfylde en forretningsplan. Grundlæggende set er en forretningsplan en oversigt over, hvordan du ønsker at din virksomhed skal drives. Der er mange ting at holde styr på, når man starter ny virksomhed, og derfor kan det være en rigtig god ide at skrive så meget ned på papir som overhovedet muligt.

Det kan godt lyde som en tidskrævende del af listen, men jeg garanterer dig for, at hvis du sætter dig ned og virkelig bruger noget tid på det, så vil det være meget nemmere at drive din virksomhed fremover. Forretningsplanen er også god at hive frem, når du er kommet i gang med at drive din virksomhed, da du til den tid har gjort dig nye erfaringer, som kan betyde ændringer.

En forretningsplan indeholder bl.a.:

  • Beskrivelse af hvad du vil sælge

  • Hvordan du vil markedsføre dig selv

  • Hvad dine styrker er

  • Hvad du har brug for hjælp til

  • Budget

  • Finansiering

Hvilke produkter eller ydelser vil du sælge?

Det her punkt kan måske virke overflødigt, for selvfølgelig ved man godt, hvad man vil sælge. Dog er det her vigtigt at få skrevet ned, præcis hvilke produkter eller ydelser du vil tilbyde. Ved at skrive det ned, ligesom ved forretningsplanen, hjælper du dig selv med at gøre din virksomhed meget mere konkret.

Efter at du nogenlunde har styr på, hvad du ønsker at din virksomhed skal sælge, skal du finde ud af, hvad det koster. Hvis du vil sælge fysiske produkter, skal du tjekke indkøbsprisen på dem og tjekke, hvad dine konkurrenter sælger produktet for. Er du i stedet en virksomhed, der skal sælge ydelser, skal du finde ud af, hvor meget den ydelse skal koste din kunde.

Det er vigtigt, at du har 100% styr på, hvad en vare eller ydelse koster dig, før at du sælger det til kunden. Hvis du ikke har udgifterne i orden, kan du heller ikke vide, om du kommer til at tjene penge på din virksomhed.

Har du råd til at starte virksomheden op?

At starte en virksomhed er desværre ikke billigt, men der vil altid være virksomheder, der er billigere at starte op end andre. Typisk er det sådan, at hvis du vil sælge en ydelse, kræver det mindre i kapital frem for hvis du vil sælge produkter, da produkterne først skal indkøbes før, at de skal sælges videre.

Alt efter om du vil drive din virksomhed fuldtid eller deltid, så er det vigtigt, at du kan betale dine egne private regninger, som også kaldes for privatbudget. Dernæst skal du have et etableringsbudget, som er det budget, der skal fastslå, hvad det koster dig at kunne komme i gang med din virksomhed.

Etableringsbudgettet skal dække over alt fra kontorplads til hjemmeside til andre omkostninger, der er nødvendige for, at du kan drive din virksomhed. Derfor bør du skrive ALT ned, som du skal have for at kunne komme i gang, hvorefter du regner den samlede pris ud. Ved at gøre det ved du præcis, hvor mange penge du skal bruge, og også om du har råd til at starte din virksomhed nu, eller om drømmen må vente lidt.

Hvilken virksomhedsform skal din virksomhed have?

Det er enormt vigtigt at vælge den rigtige virksomhedsform til din nystartede virksomhed. Der er nogle faktorer, du skal overveje før, at du vælger virksomhedsform:

  1. Vil du drive din virksomhed alene eller med andre?

  2. Hvor meget vil du hæfte for?

  3. Hvor meget kapital har du?

I forhold til om du vil drive din virksomhed alene eller med andre, så er det fordi, at der er nogle virksomhedsformer, hvor det kun er muligt at være én ejer. Det skal man være opmærksom på, hvis man ønsker at være flere om ejerposten. Derudover er hæftelsen i den forbindelse vigtig, da man i nogle virksomhedsformer hæfter for de andre ejere, hvis de ikke kan betale gælden.

Afslutningsvis er der visse virksomhedsformer, der har et krav til startkapital, hvilket eksempelvis kan ligge på 40.000 kr. for et anpartsselskab. Man skal derfor gøre op med sig selv, hvor mange penge man har, så man vælger den rigtige virksomhedsform.

Vi har skrevet en anden artikel, der uddyber hvilken type virksomhed du bør vælge, hvor du kan få mange flere informationer.

Hvordan vil du bogføre?

En stor del af det at drive virksomhed, som mange glemmer alt om indtil, at de står med bilag og regninger er: bogføringen. Det er alfa omega for en virksomheds success, at virksomheden er god til at bogføre og bruger et system, som er nemt at bruge og ikke er for tidskrævende.

Der findes efterhånden mange måder at bogføre og fakturere på. Nogen vælger at gøre det selv, imens at andre videregiver ansvaret til en revisor eller bogholder. De der vælger at gøre det selv benytter sig oftest af et online regnskabsprogram. SumUp Fakturaer er et online faktureringsprogram, der er særlig velegnet til små virksomheder.

Du er klar: Registrer din virksomhed

Nu er du nået igennem de allervigtigste skridt imod at starte din nye virksomhed! Alt efter hvilken virksomhed du ønsker at starte, kan der være punkter vi ikke har med i denne guide, da det så er meget specifikt til din branche.

Det sidste du mangler nu er at samle dit mod og registrere din virksomhed og få din virksomheds CVR-nummer. Efter at du har fået dit CVR-nummer gælder det om at få ført alle dine tanker ud i livet, men husk: der kommer til at være bump på vejen, men hvis du bare husker at tro på dig selv, så skal det nok gå.

Vi hos SumUp Fakturaer ønsker dig held og lykke med det hele!

Brug SumUp Fakturaer som enkeltmandsvirksomhed