Forretningsplan - Hvad er en forretningsplan?

En forretningsplan er en plan over, hvordan man ønsker at drive sin virksomhed.

En forretningsplan laver man bl.a., når man gerne vil starte sin egen virksomhed samt skabe et overblik over virksomheden.

En af de grundlæggende ting man bør gøre inden, at man starter en virksomhed er at lave en forretningsplan. Forretningsplanen er til for at hjælpe en godt på vej, så virksomheden hele tiden bevæger sig i den rigtige retning.

Hvorfor er en forretningsplan en god ide?

Det er ofte en god ide at skrive ting ned, hvilket bl.a. er derfor at en forretningsplan er en god ide, da man på den måde for samlet alle sine tanker og ideer om virksomheden ned i ét dokument.

Med en forretningsplan bliver du helt skarp på, hvad du vil med virksomheden, og hvordan du når derhen. Nogle vælger ikke at lave en forretningsplan, da det ikke er noget man skal gøre. Dog kan det være sværere for dem, der ikke har lavet en, at komme i gang og holde sig på sporet, da der så er nogle områder, som de måske ikke har tænkt igennem.

Ofte kan det være en god ide at have udarbejdet en forretningsplan, hvis virksomheden ønsker at få en investorer eller tage et lån i banken. Ved at fremlægge forretningsplanen for mulige partnere eller investorer, vil de se på virksomheden væsentlig mere professionelt, end hvis der ikke er en forretningsplan.

Hvad indeholder en forretningsplan?

Alt efter hvilken type virksomhed man ønsker at drive, skal man lave en forretningsplan, der er tilpasset til branchen. Dog er der nogle punkter, der går igen på forretningsplanen lige meget, hvilken branche der er tale om.

En god forretningsplan bør indeholde følgende punkter:

  1. Produktbeskrivelse

  2. Personlige ressourcer

  3. Markedspotentiale

  4. Markedsføringsplanen

  5. Planer for virksomhedens fremtid

  6. Virksomhedens budget

  7. Planer for finansiering

Produktbeskrivelse og personlige ressourcer

I forhold til produktbeskrivelse bør man grundigt beskrive, hvilke produkter man vil sælge, og hvor meget man vil sælge dem for. Herefter skal de personlige ressourcer uddybes, da man i starten af sin virksomhed oftest er sig selv, og derfor er de ressourcer man selv kommer med ret vigtige. Oftest vil resourcer i denne forbindelse være penge og egenskaber, som ejeren bringer ind i virksomheden.

Markedspotentiale og markedsføringsplan

Markedspotentiale er et punkt, der omfatter en undersøgelse af konkurrenterne på markedet. Ved at undersøge hvad konkurrenterne foretager sig, er det nemmere at finde ud af, hvor ens egen virksomhed har størst potentiale. Når du har fundet ud af markedspotentialet er det væsentlig nemmere at lave en markedsføringsplan, da man her ved, hvor ens virksomhed har flest styrker, som er dem der skal markedsføres.

Planer for virksomhedens fremtid og budget for virksomheden

Selvom planer for virksomhedens fremtid kan være svær at forelægge, så er det om ikke andet end god ide at have en ide om, hvor man gerne vil have virksomheden hen. Hertil kommer at man udarbejder et budget for virksomheden, så man kan få virksomhedens planer til at hænge sammen med, hvad der rent faktisk er muligt økonomisk.

Finansiering

Hvis man ikke selv har midlerne til at få gang eller drive sin virksomhed, kan finansiering være en god løsning. Her er det en god ide at skrive ned, hvordan man tænker at fremskaffe de nødvendige penge.

Hvordan laver man en forretningsplan?

Ovenfor ses det hvad en forretningsplan bør indeholde, og det er vigtigt, at forretningsplanen bliver skrevet ned. Det er ikke nogle punkter, der skal overvejes i hovedet, men for at gøre forretningsplanen nyttig skal den ned på skrift.

Der findes mange forskellige forretningsplan skabeloner, men man kan også selv sætte den op efter ovenstående rækkefølge. Der er ikke nogen krav til, hvor lang en forretningsplan skal være, men jo bedre uddybet forretningsplanen er, jo mere hjælper man sig selv.