Kassekredit - Hvad er en kassekredit?

En kassekredit er en ekstra sum penge, som virksomheder eller privatpersoner kan bruge, når kontoen er tom.

Som selvstændig erhvervsdrivende er det vigtigt at have styr på sin indtægt, og derfor også styr på hvordan man sender fakturaer og opkræver penge. Du kan bruge SumUp Fakturaer til at sende dine kunder en faktura.

Formålet med en kassekredit er at give virksomheder muligheden for at komme igennem måneder, hvor indtægten ikke er så høj som andre måneder. Der betales renter af det beløb, som bliver brugt af kassekreditten.

Størrelsen på en kassekredit er ikke ens for alle parter, da det afhænger af, hvordan virksomhedens økonomiske situation ser ud.

En kassekredit skal ses som et økonomisk sikkerhedsnet for både privatpersoner og virksomheder.

Hvordan får man en kassekredit?

Man skal i banken, hvis man vil have en kassekredit. Det er banken, der skal kigge på virksomhedens finanser og se, om virksomheden kan få en kassekredit eller ej. Som udgangspunkt kan alle, der har en konto i banken, få en kassekredit.

En virksomhed kan ikke få en kassekredit, hvis der er tale om en personlig ejet virksomhed, og hvis ejeren er registreret i RKI. Det har ingen betydning for de andre virksomhedsformer, hvor virksomhedens økonomi er seperat for ejerens private økonomi.

Hvad er fordelene ved en kassekredit?

Flere og flere virksomheder vælger at have en kassekredit af flere årsager:

  • Det giver økonomisk råderum

  • Det er billigere end overtræk

  • Der betales kun, når kassekreditten benyttes

En af de helt store fordele ved at have en kassekredit er, at det giver mange virksomheder lidt ekstra økonomisk råderum. En kassekredit kan være en fordel for en virksomhed, hvis der er en måned, hvor indtægterne ikke er så høje som normalt, men at udgifterne er det samme.

Det er billigere at have en kassekredit i banken end at lave et overtræk på kontoen. Når man har en kassekredit, har virksomheden lavet en aftale med banken på forhånd om, at det er okay, at der er overtræk.

Det er ikke alle virksomheder, der hver måned har brug for at kunne lave et overtræk på kontoen. Som udgangspunkt er det bedst, hvis man undgår, at der er overtræk. Det er først, når kassekreditten tages i brug, at virksomheden betaler for den. Det vil altså sige, at hvis virksomheden ikke bruger den hver måned, så betaler virksomheden heller ikke.

Hvad er ulemperne ved en kassekredit?

Der er ikke kun fordele ved at oprette en kassekredit, og nogle fravælger kassekreditten fordi:

  • Der koster penge at oprette en kassekredit

  • Der er ingen fast ydelse

  • Det kan være dyrt at være i overtræk

I det fleste banker koster det et gebyr for at oprette en kassekredit. Gebyret afhænger af, hvilken bank virksomheden tilhører, men gebyrets størrelse afhænger også af, hvor stor en kassekredit der ønskes, og hvad virksomhedens økonomiske situation er.

Med en kassekredit skal virksomheden ikke betale et specifikt beløb af hver måned, hvilket kan være farligt i visse situationer. Hvis der ikke afdrages på kassekreditten, kan gælden ende med at blive så stor, at den vokser virksomheden over hovedet.

Selvom virksomheden har lavet en aftale med banken om, at virksomheden eksempelvis har en kassekredit på 50.000 kr., kan det være dyrt, hvis virksomheden alligevel får et overtræk.

Skal jeg tage et lån eller en kassekredit?

Det kan være svært at vurdere, om det er bedst at tage et lån eller at få en kassekredit, da der er flere faktorer, der spiller en rolle.

Som udgangspunkt er det bedst at vælge en kassekredit, hvis blot at virksomheden ønsker at have et økonomisk sikkerhedsnet, hvis der er brug for det. Modsat hvis virksomheden står og mangler penge, her og nu, er det ofte et lån, der er den bedste løsning.

Det vil altid være banken, der kan rådgive bedst ud fra den specifikke situation.