Risikoanalyse - Hvad er en risikoanalyse?

En risikoanalyse er en analyse af de risici, der kan påvirke virksomheden negativt.

Få styr på virksomhedens fakturering med SumUp Fakturaer og lav og send dine fakturaer allerede i dag.

Virksomheder får lavet en risikoanalyse for at finde ud af, hvilke risici der kan være ved et specifikt tiltag eller generelt i virksomheden. Det er ikke kun store virksomheder, der benytter sig af risikoanalyser, og det kan være særligt brugbart for mindre virksomheder at lave en risikoanalyse i større eller mindre grad.

Hvad består en risikoanalyse af?

Det er ikke alle risikoanalyser, der er ens, da det afhænger af, hvor stor virksomheden er, og hvilken type virksomheden er. Derudover kan man lave en simpel eller mere kompleks og dybdegående risikoanalyse alt efter behov.

Dog vil en typisk risikoanalyse bestå af følgende:

  1. Identifikation af faren

  2. Vurdering af eksponering

  3. Analyse af respons

Ved identifikation af faren ser man på, hvilken fare der kan opstå for virksomheden. Her er det vigtigt at bruge god tid og finde på alle de mulige risici, der kan være. Her gælder identifikation af både store og små farer, da alle farer kan få indflydelse på virksomhedens drift.

Efterfølgende skal eksponeringen vurderes, hvor man skal se på, hvor udsat virksomheden er for at blive ramt af den identificerede fare.

Afslutningsvise skal man lave en analyse af respons, hvor virksomheden skal se på, hvad de kan gøre for at blive ramt negativ af faren. Man kan både arbejde på en analyse af, hvordan man forebygger og mindsker de mulige skader, der ikke giver for store omkostninger.

Risikoanalyse eksempel

Som sagt kan en risikoanalyse både laves simpel eller mere kompleks. I dette eksempel vil vi tage udgangspunkt i en simpel risikoanalyse for en enkeltmandsvirksomhed, der importerer kvalitetskød. Virksomheden identificerer først én fare som er, at folk vil spise mindre kød enten grundet dyrevelfærd eller af miljømæssige årsager.

Virksomheden vurderer efterfølgende, at de på nuværende tidspunkt ikke er så udsatte over for problemet, da de importerer kvalitetskød, og at der ikke vil ske et fald inden for det lige foreløbig. Dog kan dette ske i fremtiden.

Virksomheden finder ud af, at de kan begynde at levere i mere miljøvenlig indpakninger, da det kan få kødet til at fremstå bedre ift. miljøet.

Det er muligt at finde en skabelon til risikoanalyse på nettet, hvilket kan gøre det lidt nemmere at udarbejde en analyse.

Hvem kan lave en risikoanalyse?

I teorien kan alle virksomheder lave en risikoanalyse, da det er godt for virksomheder at være forberedt på kritiske scenarier. Det kan dog være forskelligt, hvem der varetager den opgave at lave selve risikoanalysen.

I små virksomheder vil man typisk lave risikoanalysen internt i virksomheden, men hvis man ikke har lavet en risikoanalyse før, så kan det netop være sådan en opgave, som en revisor kan hjælpe med.

Større virksomheder har oftest en direktion, der i samarbejde med rådgivningsfirmaer eller revisorer får udarbejdet risikoanalysen.