Webshop - Hvad er en webshop?

En webshop er en butik, der sælger ting på nettet.

Hold styr på din virksomheds økonomi lige meget om du har en webshop eller fysisk butik. Send en faktura med SumUp Fakturaer allerede i dag.

En webshop gør det muligt for kunder at handle varer online uden at skulle ned i en fysisk butik. Det er kun butikker, der sælger fysisk varer, der kan lave en webshop. Virksomheder der sælger ydelser såsom en tømrer og lignende, kan ikke oprette en webshop.

Fordele og ulemper ved at have en webshop

Ligesom med alt andet er der både fordele og ulemper ved at have en webshop. Det er vigtigt, at den enkelte virksomheder beslutningen godt og grundigt, da det er en stor beslutning.

Fordele ved at have en webshop

Der er mange fordele ved at have en webshop, og de største fordele er som følgende:

  • Der er stor stigning i brugen af webshop

  • Der er mulighed for flere kunder

  • Der er mange omkostninger, der ikke er i forbindelse med en webshop

En af de største fordele ved at have en webshop er, at danskerne bruger rigtig mange penge på online shopping. Det betyder, at en webshop kan være nøglen til at øge omsætningen i virksomheden, uden at det betyder, at der skal åbnes flere fysiske butikker.

Netop fordi at virksomheden ikke behøves at åbne flere fysiske butikker, for at nå ud til flere kunder, betyder det også, at virksomheden kan undgå tunge udgifter til eksempelvis husleje på eftertragtede placeringer. Hertil skal man så påtænke, at der er andre omkostninger i forbindelse med en webshop, som der ikke er i en fysisk butik.

I og med at butikken ikke er på en fysisk lokation, giver det mulighed for at nå ud til mange flere kunder. Hvis en fysisk butik er placeret i Hobro, giver det sjældent mulighed for mange andre, end folk der bor tæt på, at købe fra butikken. Derimod hvis selvsamme butik har en webshop, er der ingen grænser for, hvilke kunder butikken ikke kan nå ud til.

Ulemper ved at have en webshop

Ligesom nogle gode fordele vil der også altid være ulemper ved at åbne en webshop:

  • Det kan være dyrt at oprette en webshop

  • Der skal bruges meget plads til en webshop

En af de ting der afskrækker mange er, at det kan være dyrt at få lavet en webshop, hvis man ikke selv kan finde ud af at programmere. Hertil skal man vurdere, om prisen for en webshop kan være med til at skabe et overskud i virksomheden på længere sigt eller ej.

En anden ulempe kan være at man skal leje meget lagerplads, for at få plads til alle de varer, man vil sælge på sin workshop. Det gælder herom at finde en god pris på et lager, som er billigt samtidig med, at det kan fungere som en god webshop.

Hvordan kan man lave en webshop?

Der er grundlægge to måder, hvorpå man kan lave en webshop: Man kan vælge at lave en selv eller få andre til at gøre det. Den sidste løsning er klart den dyreste, men hvis du ikke har stor erfaring med programmering, vil den løsning oftest være den bedste.

I takt med at udbredelsen af webshop er steget, har virksomheder såsom Shoplo gjort det meget nemt at starte sin egen webshop. Igennem Shoplo får man en skabelon, hvorefter man selv inkluderer sine produkter og udfylder informationerne. Denne type webshop er dog ikke en, der vil skille sig ud, da der vil være andre, der har samme opbygning.

Derfor skal du overveje, om du bare vil have en webshop op og køre, eller om den webshop skal være din levevej.

Webshop sammen med en fysisk butik

Bare fordi man allerede har en fysisk butik betyder det ikke, at man ikke kan have en webshop. I og med at der er fordele ved begge salgskanaler, kan det også være en fordel, hvis man tilbyder sine varer, eller udvalgte varer, online.

Ved allerede at have en fysisk butik har man den fordel, at man allerede har et lager. Alt efter hvor meget omsætning som webshoppen skal generere, kan lageret i butikken være en god start.

Så behøver man ikke at skaffe et ekstra lager kun til sin webshop, og man kan styre den fysiske butik og webshoppen fra samme lokation.